School voor interconfessioneel mavo-onderwijs

Lichamelijke opvoeding

Op Antoni Gaudí krijg je gedurende alle 4 de leerjaren het vak Lichamelijke Opvoeding (L.O.), ook wel de gymles genoemd.

Locatie

De lessen in de eerste drie leerjaren worden gegeven in de nieuwe sporthal De Beuk. Deze mooie sporthal kan gedeeld worden in 6 gymzalen door middel van vouwwanden die we kunnen laten zakken. Een aantal keer per jaar houden we alle wanden omhoog, zodat er twee grote zalen ontstaan, die we helemaal vullen met diverse onderdelen. Je mag dan zelf kiezen wat je die les wilt gaan doen!

Deze sporthal delen we met de andere scholen van de PSG. Ook het Horizon College (mbo) maakt gebruikt van een zaal in de sporthal.

Lesverdeling

Het eerste en het derde schooljaar krijg je per week 4 lessen L.O., onderverdeeld in 2 blokuren. Het tweede leerjaar krijg je per week 2 lessen L.O., 1 blokuur. Het vierde leerjaar krijgt per week 1 blokuur L.O. Gedurende het schooljaar komen veel verschillende onderdelen aan bod. Deze zijn onderverdeeld in een aantal domeinen. Turnen, spel, atletiek, dans en zelfverdediging.

De eerste en de laatste periode gymmen we zo veel mogelijk buiten. Tot de herfstvakantie is dit op de atletiekbaan, de laatste periode sporten wij op de velden bij BEP. In het 4e leerjaar krijg je geen les meer in de gymzaal, maar krijg je elke week les op verschillende locaties in Purmerend en omstreken. Zo ga je bijvoorbeeld tennissen, kickboksen, hiphoppen, judoën, rugbyen en fitnessen. Hierdoor krijg je een goed beeld van de diverse sporten die je in Purmerend kan beoefenen.

Uitgangspunten

Tijdens de lessen L.O. gaan we uit van een belangrijk principe: meer dan je best doen kan je niet! Dit betekend dat je geen superatleet hoeft te zijn om uiteindelijk een voldoende te staan voor dit vak. Enige wat wij echt van je verwachten is dat je zo goed mogelijk mee doet met de lessen en je respectvol gedraagt tegenover de docent, je medeleerlingen en het materiaal. Indien je hieraan voldoet sta je op je eindrapport altijd een voldoende. Uitgangspunt is dat elke leerling uitdaging en succesbeleving beleefd.Jouw ontwikkeling staat centraal. 

Omdat we dit uitgangspunt zo belangrijk vinden, werken we bij lichamelijk opvoeding zonder cijfers! Elke periode wordt wel afgesloten met een beoordeling (o, m, v, g), waar we kijken hoe je meegedaan hebt tijdens de lessen en hoe je omgaat met je medeleerlingen en het materiaal.

In de lessen L.O. is er veel aandacht voor samenwerken. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren om met elkaar te werken, elkaar te stimuleren en samen tot resultaten te komen. Dit komt bijvoorbeeld terug in de diverse teamsporten, bij het klaarzetten en opruimen van materiaal, het hulpverlenen bij turnonderdelen en het analyseren van elkaars bewegingen. Elke leerling vervult gedurende het schooljaar meerdere rollen. Vaak heb je de rol van deelnemer, maar sommige lesonderdelen wordt je ingezet als bijvoorbeeld scheidsrechter, als coach of als lesgever.

Digitale leermiddelen

De afgelopen jaren zijn wij steeds meer gebruik gaan maken van digitale leermiddelen. Zo gebruiken we tijdens bepaalde lessen een beamer en camera in combinatie met speciale software, om je eigen bewegingen terug te kunnen zien en te analyseren. Ook gebruiken wij steeds meer de Ipad. Hiermee kunnen wij bijvoorbeeld makkelijk bewegingen vertraagd terug laten zien, voorbeelden van Youtube gebruiken of eenvoudig scores, wisselschema’s en resultaten bijhouden.

foto of video